Er ost usundt?

Ost har ry for at være en usund spise, især pga. ostens fedtindhold. Osten er dog sundere end sit rygte. Ost er nemlig en næringsrig fødevare, som er rig på både protein, calcium (kalk) og vitamin A, riboflavin, vitamin B12, niacin, fosfor, zink, fosfat og selen. Disse næringsstoffer kommer fra mælken, og da ost er en form for ‘koncentreret’ mælk, findes disse næringsstoffer selvfølgelig også i større mængder i osten.

Protein
Ost kan sagtens være en del af en sund kostOst passer fint ind i en sund livsstil. Blandt andet indeholder ost meget protein. Faktisk er ost den gængse fødevare, som indeholder den højeste andel af protein pr. 100 gram. En Danbo 30+ indeholder fx 28 g. protein pr. 100 gr.

Protein er med til at vedligeholde og øge muskelmassen, da protein indgår som det vigtigste element i opbygning og reparation af muskelfibre. Mælkeprodukter, herunder ost, er en vigtig kilde til protein i danskernes kost, og bidrager med mere end en fjerdedel af vores totale proteinindtag.

Calcium (kalk)
Calcium er det mineral, som vores knogler primært består af. For at vedligeholde vores knogler er det derfor vigtigt, at vi sikrer et optimalt indtag af calcium gennem vores daglige kost. Særligt børn har brug for calcium, da calcium er nødvendig for barnets normale vækst og knogleudvikling.

Vitamin A 
Ost indeholder også vitaminer som fx vitamin A. Vitaminet har en gavnlig effekt på kroppens funktion og skal tilføres gennem kosten, da kroppen ikke selv danner vitaminet. A-vitamin bidrager til at vedligeholde et normalt syn og bidrager til immunforsvarets normale funktion.

Fedt
Ost indeholder også fedt, især mættet fedt, og bidrager derfor med kalorier i kosten. Nye forskningsresultater peger dog på, at det mættede fedt i specielt ost ikke har den negative effekt på hjertet, som man tidligere har troet. Generelt har indtaget af mejeriprodukter en gunstig effekt på en lang række livsstilssygdomme. Det er dog væsentligt, at ost indtages i moderate mængder.

Rent kostmønstermæssigt har ost således en god plads i den danske måltidskultur, hvor den ofte indtages i ‘godt selskab’ med andre vigtige og sunde fødevarer, f.eks. rugbrød, knækbrød og grøntsager, som giver vigtige fibre og vitaminer.

 

Kilder: Fødevaredatabanken, www.foodcamp.dk + DTU Fødevareinstituttet, Danskernes Kostvaner 2003-2008 + Hjerpsted et al. Cheese intake in large amounts lowers LDL-cholestorol concentrations compared with butter intake of equal fat content. Am J Clin Nutr. 2011, vol. 94, pp 1479-84 + Fødevareinstituttet. Vidensgrundlag for rådgivning om indtag af mælk, mælkeprodukter og ost i Danmark, 2010.